Information portal on various topics of management of public resources of the Portuguese State

Project sheet

Name

11.2. Produção e consumo de energia

Total project amount

600,46 thousand €

Amount paid

195,98 thousand €

Non-refundable funding

600,46 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

26.05.2023

Expected end date

30.09.2025

Dimension

Resilience

Component

Investment and innovation

Investment

Research and innovation agenda for the sustainability of agriculture, food and agroindustry [Innovation Agenda for Agriculture 20|30]

Operation code

19/C05-i03/2022.PPRR-C05-i03-I-000248-LA11.2

Summary

11.2.1 - Eficiência Energética - Realização de auditorias energéticas, por entidade independente e acreditada contratada, em três explorações suinícolas representativas do contexto Nacional, de modo a identificar oportunidades de melhoria. Com base nos resultados obtidos, será elaborado um Plano de Eficiência Energética para cada caso, indicando medidas de uso eficiente que podem ser implementadas. Com base nos resultados pode monitorizar-se o uso da energia de cada tipologia de exploração e delinear-se cenários de uso de Energias Renováveis, gerando informação cientificamente credível para servir de base à Tarefa 11.2.2., 11.2.2 - Demonstração da produção descentralizada de energia renovável Com vista à demonstração e transferência de conhecimento para o tecido empresarial, irá estabelecer-se uma simbiose entre o setor pecuário e agroindustrial, criando sinergias com vista à instalação de unidade piloto de demonstração de produção de energia para autoconsumo, incluindo a vertente de energia solar e de produção de biogás. , 11.2.3 Análise técnico-económica dos resultados obtidos na unidade piloto de demonstração (UPD) A avaliação tecno-económica da unidade piloto, será realizada com base nos diferentes casos de estudo realizados ao longo da duração do projeto. , 11.2.4 - Criação de valor acrescentado a partir de coprodutos/serviços Esta tarefa inclui quatro atividades: (i) a produção de um fertilizante orgânico seguro do ponto de vista microbiológico, que poderá ser comercializado pelas empresas do setor e (ii) a avaliação de potenciais cenários de venda de créditos de carbono; iii) coordenação das estratégias de monitorização desenvolvidas na Iniciativa, com o objetivo de quantificar a contribuição para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. , Disseminação e Capacitação das LA11.1 e LA11.2 A disseminação e capacitação dos atores dos setores envolvidos será assegurada pela FPAS e pelo INIAV em colaboração com todos os parceiros. A comunicação dos resultados obtidos direcionada aos stakeholders selecionados, nomeadamente produtores suinícolas e agroflorestais através dos canais de comunicação da FPAS e em eventos de disseminação dirigidos ao setor. Três meses antes da finalização da ação de demonstração será realizado 1 dia de campo na exploração de acolhimento, envolvendo todos os parceiros. A organização desta iniciativa ficará a cargo da Suinisado, FPAS e ISA. Por outro lado, serão realizados 3 workshops (M15, M24, M31) com o objetivo de demonstrar a tecnologia integrada de valorização de efluente suinícola, e de apresentar os resultados das análises tecno-económicas realizadas no âmbito das LA 11.1 (T11.1.3) e LA 11.2 (T11.2.3).

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

17,0
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

600,46 thousand €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 32,6 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Santiago do Cacém 600,46 thousand € ,
Source EMRP
23.12.2024