Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

Clube Ciência Viva na Escola Anastácio Gonçalves

Total project amount

10 thousand €

Amount paid

5,9 thousand €

Non-refundable funding

10 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

01.01.2021

Expected end date

30.06.2026

Dimension

Resilience

Component

Qualifications and Skills

Investment

CTEAM Youth Incentive

Operation code

03/C06-i04.02/2022.P1515

Summary

O Clube Ciência Viva na Escola Anastácio Gonçalves pretende consolidar o percurso no âmbito das STE(A)M que o Agrupamento de Escolas de Alcanena tem vindo a desenvolver, traduzido no plano vertical STE(A)M, a par do plano vertical de desenvolvimento de competências socioemocionais do pré escolar ao 12º ano que assenta em projetos interdisciplinares e em experiências educativas inovadoras integradas no currículo. No fundo, o novo clube pretende agregar, os diversos projetos e iniciativas que os alunos do 1º do 2º ciclo desenvolvem anualmente, sendo o núcleo a Ciência, interligada com outras vivências sociais e académicas, facilitando a alocação de recursos; o desenvolvimento de projetos interdisciplinares; o acesso generalizado às atividades experimentais e o desenvolvimento de atividades hands on aos alunos do 1º e 2º ciclo da Escola Básica Dr. Anastácio Gonçalves (e alunos do 1º Ciclo das aldeias), sejam estas em sala de aula, no clube, no laboratório, numa saída de campo, numa visita de estudo ou numa interação com um cientista. Na ação do CCV na Escola Anastácio Gonçalves serão desenvolvidas atividades que estimulam o espírito investigativo, a discussão e avaliação de resultados experimentais, a autonomia, a partilha de saberes e a sensibilização para a ciência como uma forma de conhecimento estruturante para a vida futura. Pretende-se que os alunos do ensino secundário do Ciências e Tecnologias sejam os mentores/monitores das atividades a desenvolver. O CCVnE contribuirá para o desenvolvimento de áreas prioritárias da ação educativa constantes no Perfil dos Alunos à saída da Escolaridade Obrigatória, através do aprofundamento da literacia digital e científica e do desenvolvimento do pensamento crítico e criativo. Paralelamente, o presente projeto constitui-se enquanto forte contributo para a recuperação de aprendizagens experimentais, pelo que será parte integrante do Plano 21/23 Escola+. Para coadjuvar o trabalho do AE estabeleceram-se parcerias estratégicas com 5 entidades: Centro de Ciência Viva do Alviela (saídas de campo; interação com cientistas; atividades experimentais); Centro Tecnológico das Indústrias do Couro (Robótica; Sustentabilidade; Atividades laboratoriais); Associação Portuguesa de Educação Ambiental (Ambiente); Instituto Politécnico de Santarém (STEM); Instituto Politécnico de Tomar (Capacitação Docente; atividades experimentais STEM). Mais do que um espaço, o CCV na Escola Anastácio Gonçalves promoverá a mobilização articulada das aprendizagens essenciais com o currículo local, na tentativa de resolver problemas do quotidiano da comunidade, tendo em vista o bem estar e a sustentabilidade. Pretende-se igualmente sedimentar as nossas práticas de formação em cascata, assegurando a intencionalidade na implementação de metodologias promotoras de aprendizagens ativas, baseadas na coconstrução de percursos formativos eficazes e no desenvolvimento das competências constantes do Perfil do Aluno.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

7,5
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

10 thousand €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 59 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Alcanena 10 thousand € ,
Source AD&C, EMRP
16.05.2024