Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

Eficiência Energética em Edifícios da Administração Pública Central

Total project amount

1,18 million €

Amount paid

235,6 thousand €

Non-refundable funding

1,18 million €

Loan funding

0 €

Start date

07.12.2021

Expected end date

31.12.2025

Dimension

Climate Transition

Component

Energy efficiency in buildings

Investment

Energy efficiency in central public administration buildings

Operation code

01/C13-i02/2021.P95

Summary

O Centro Hospitalar de Leiria (CHL) é composto por 3 unidades de saúde: Hospital de Santo André, E.P.E. (HSA), Hospital Distrital de Pombal (HDP) e Hospital de Alcobaça Bernardino Lopes de Oliveira (HABLO). A presente operação visa a introdução no HABLO de medidas de racionalização de energia e de eficiência hídrica, que foram previamente identificadas ao longo do Relatório de Auditoria Energética no âmbito do SCE e do Relatório de Auditoria de Eficiência Hídrica. O HABLO opera num grande edifício de comércio e serviços datado (anterior a 1990), que é um equipamento com grande consumo de energia e com classe energética D (168% mais eficiente do que a referência), segundo o certificado energético (SCE273069835). Este projeto integrado incidirá nas 5 tipologias de intervenção: 1. Envolvente opaca e envidraçada: incluirá a aplicação de isolamento nas coberturas e ainda a substituição dos envidraçados (ex. simples sem corte térmico e/ou de madeira) por uns mais eficientes (ex. envidraçados duplos). 2. Intervenção em sistemas técnicos: serão feitas substituições de um conjunto de ativos por outros mais eficientes do ponto de vista energético. Mais concretamente, prevê-se a substituição de lâmpadas/luminárias existentes no edifício por lâmpadas LED; de caldeiras instaladas por caldeiras de condensação; de unidades splits por sistemas de climatização mais eficientes para as consultas externas (do tipo VRF); e, por fim, substituição das bombas circuladores de AQS e do sistema de climatização do bloco operatório. Serão ainda instalados sensores de movimento e, bem assim, de um sistema de gestão de energia (sistema GTC). 3. Produção de energia com base em fontes de energia renováveis para autoconsumo: prevê-se a instalação de sistemas de produção de energia elétrica para autoconsumo, através de fontes renováveis e, bem assim, de sistemas solares térmicos com sistemas de acumulação de água quente. 4. Eficiência hídrica: visará a implementação de medidas de eficiência hídrica, tais como chuveiros, torneiras e autoclismos, com vista a reduzir os consumos de água do presente edifício. 5. Ações imateriais: além da auditoria energética efetuada ex-ante, que deu origem a estas medidas, prevê-se igualmente a realização de uma auditoria energética ex-post para avaliar a situação após a instalação de todas as medidas apoiadas. Considera-se ainda a aquisição de apoio no acompanhamento da execução técnica do projeto e, bem assim, da fiscalização das empreitadas referidas nesta candidatura. Com base nos cálculos efetuados no Guião Diagnóstico, a redução no consumo de energia primária será de 77,24 tep/ano, correspondente a uma diminuição de 48,60% e a redução na emissão de gases com efeito de estufa será de 119,93 tCO2 eq/ano, correspondente a uma diminuição de 45,62%.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

3,9
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

1,18 million €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 20 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Alcobaça 1,18 million € ,
Source AD&C, EMRP
16.05.2024