Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

Clube Ciência Viva – EB1 JI Ronfe

Total project amount

10 thousand €

Amount paid

3,9 thousand €

Non-refundable funding

10 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

01.01.2021

Expected end date

30.06.2026

Dimension

Resilience

Component

Qualifications and Skills

Investment

CTEAM Youth Incentive

Operation code

01/C06-i04.02/2021.P300

Summary

Este projeto visa contribuir para o desenvolvimento das diferentes áreas de competência, nomeadamente do saber científico, técnico e tecnológico, consignado no Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória, sedimentando uma cultura científica de base humanista, que permita aos alunos tomar decisões e participar ativamente na sociedade enquanto cidadãos. As atividades a desenvolver neste projeto enquadram-se nos domínios curriculares do ensino pré-escolar e do 1.º ciclo, abrangendo todos os alunos destes ciclos. Pretende-se, assim, salientar a importância de iniciar nos primeiros anos de escolaridade o ensino das ciências de base experimental, de forma a estimular a curiosidade e o interesse das crianças pela ciência. As atividades previstas incidirão nas áreas de Astronomia, Corpo Humano e Ambiente e visam reforçar as aprendizagens dos alunos aproveitando a colaboração das entidades parceiras neste projeto, sem as quais não nos é possível aprofundar os temas, devido à inexistência de equipamentos e materiais e/ou know how específico. Desta forma, haverá uma disseminação de conhecimento, quer pelos alunos, quer pelos docentes, que irá enriquecer a prática letiva. Estas ações serão dinamizadas nas escolas do 1.º ciclo e Jardins de Infância do AEPAS com a colaboração das entidades parceiras e contemplam um conjunto de atividades de cariz experimental que serão realizadas em contexto de sala de aula e/ou na modalidade de workshop. Para o ensino pré-escolar estão previstas as duas atividades que será dinamizada pelo Curtir Ciência – Centro de Ciência Viva de Guimarães: “O Palhaço avaria e o planeta bateria” que consiste na leitura e exploração do livro de Pedro Seromenho, efetuando-se de seguida um conjunto de atividades de cariz experimental (Malabarismo, Carrinho solar, Equilibrista, Há carga?, Pega Monstro, Luzes do circo, Pesca a Pilha); “Onde acaba o arco-íris” que consiste na leitura e exploração do livro de Ana Vicente, efetuando-se de seguida atividades experimentais alusivas à cor (Cores primárias e secundárias, Explosão de cores, Cores borbulhantes, Dança das cores, De onde vem a cor preta?, De onde vem a cor rosa, Xilofone de cores). Para o 1.º ciclo estão previstas as seguintes atividades nos respetivos níveis de ensino: 1º ano – “Abrigos para insetos” – (Laboratório da paisagem);2º ano - Hábitos de Vida Saudável - (Curtir Ciência); "Oficina upcycling do lixo ao luxo" - (Laboratório da paisagem);3º ano – “Planetário na Escola” – (Planetário do Porto); “Construção de vasos ecológicos e plantação aromáticas” – (Laboratório da paisagem);4º ano - Terra: “Um Planeta a Proteger”; Corpo Humano: “A magia dos movimentos humanos” – (Curtir Ciência).

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

8,0
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

10 thousand €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 39 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Guimarães 10 thousand € ,
Source AD&C, EMRP
16.05.2024