Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

Self Service Informático

Total project amount

758,64 thousand €

Amount paid

227,59 thousand €

Non-refundable funding

758,64 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

01.01.2022

Expected end date

31.12.2025

Dimension

Resilience

Component

Qualifications and Skills

Investment

Modernising education and vocational training services and establishments

Operation code

01/C06-i01.01/2022.P1518

Summary

A Escola Secundária Inês de Castro é uma escola que se vê a si própria como uma escola ao serviço da comunidade. É desta ideia de pertença e de responsabilidade que parte a candidatura ao Centro Tecnológico Especializado (CTE) na área da informática. Numa lógica oficinal, cria-se um espaço aberto à comunidade onde os alunos dos cursos profissionais são os gestores/artífices/administrativos de uma oficina que presta serviços e onde têm oportunidade de colocar o seu saber pondo a “mão na massa”. Este centro torna-se, assim, um ponto de confluência entre a sala de aula e os desafios do mundo real. Os professores orientam os alunos na formação diária e na execução de encomendas. As empresas parceiras, consultadoria especializada para além de recorrerem aos serviços podem igualmente promover formação especializada através de workshops temáticos. Os estudantes assinarão um contrato comprometendo-se com a missão do CTE, depois de definirem o seu organograma, regras de funcionamento, missão, tipos de prestação de serviços. O projeto educativo CTE centra-se no potencial que a vertente oficinal comporta para potenciar aprendizagens através do desenvolvimento de projetos e do trabalho em equipa, a partir de três eixos: FAZER (Hands on), CONHECER (Minds on), APRECIAR (Hearts On). O processo de socialização e envolvimento, prioritário no projeto, facilitará aprendizagens mais significativas para os alunos dos cursos profissionais num ambiente educativo que melhora a responsabilidade, a autoestima e a autonomia. A ação estratégica considera 3 momentos: Observar; Manipular/Construir; Avaliar. O Self Service Informática está sujeito a um organograma que define as lideranças e os setores organizacionais em todo o processo de produção do produto. Através da realização de encomendas, armazenadas numa base de dados, por exemplo: instalação, configuração e manutenção de computadores, periféricos, redes locais e sistemas operativos e utilitários, em benefício de utilizadores da comunidade escolar; Instalação, configuração e manutenção de routers, switches, NICs no espaço escolar; parametrização e gestão de sistemas operativos e utilitários e programas em rede local e software de administração de redes; instalação de aplicações de gestão utilizando ferramentas aplicacionais como o processamento de texto, folha de cálculo e apresentação gráfica, suprindo necessidades de docentes e alunos; gestão e administração de bases de dados, a fim de implementar um sistema de informação mais eficiente na escola. A oficina será monitorizada através de indicadores que descrevem o serviço prestado - as horas gastas na realização de projetos/encomendas, o número de projetos solicitados e concretizados (procura e a resposta), e o grau de satisfação do cliente.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

71,8
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

758,64 thousand €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 30 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Vila Nova de Gaia 758,64 thousand € ,
Source AD&C, EMRP
16.05.2024