Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

Polo de Inovação de Coimbra

Total project amount

382,54 thousand €

Amount paid

166,73 thousand €

Non-refundable funding

382,54 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

09.09.2021

Expected end date

31.12.2025

Dimension

Resilience

Component

Investment and innovation

Investment

Research and innovation agenda for the sustainability of agriculture, food and agroindustry [Innovation Agenda for Agriculture 20|30]

Operation code

01/C05-i03/2021.PPRR-C05-i03-P-000057

Summary

A área de intervenção do Polo de Inovação de Coimbra corresponde essencialmente à região territorial do Vale do Baixo Mondego e seus afluentes secundários, uma extensa área de solos de elevada potencialidade agrícola compreendida entre Coimbra e Figueira da Foz. Trata-se de uma mancha de solos de elevada capacidade de uso agrícola, devido à apreciável fertilidade natural e que se caracteriza pela existência de solos mais ligeiros (franco-arenosos) a montante e por solos de textura média (francos e franco-limosos) nos terços médio e inferior do Vale. É ainda de realçar a grande aptidão do Vale do Baixo Mondego para cultivos agrícolas em regadio, decorrente dos vultuosos e prolongados investimentos públicos aqui realizados.Mais do que as diferenças a nível da dimensão fundiária e dos sistemas de rega praticáveis é, sobretudo, a diferente tipologia de solos que justifica que este Polo integre duas propriedades rústicas:1) Unidade Experimental do Loreto, situada na periferia da cidade de Coimbra e propriedade do Estado desde 1981;2) Unidade Experimental do Bico da Barca, situada no concelho de Montemor-o-Velho e afeta aos Serviços Regionais do Ministério da Agricultura desde 1995.Em cada uma destas Unidades, distintas, mas complementares, desenvolvem-se diversas linhas estratégicas de Experimentação e Demonstração agrárias, apoio à formação profissional, ao empreendedorismo e à inovação. Assim se compreende que este Polo de Inovação faça parte integrante do Sistema Científico e Tecnológico Nacional desde meados dos anos 90 do século vinte (então designado “Centro Experimental do Baixo Mondego”) e que a sua atividade conste das publicações anuais editadas pelo ex-Observatório das Ciências e Tecnologias (OCT), agora DGEEC-Direção Geral Estatísticas da Educação e Ciência.É com base física nas instalações da Unidade Experimental do Loreto e da Unidade Experimental do Bico da Barca que se irão promover os trabalhos de experimentação. Ao nível das culturas arvenses e cerealíferas pretende não só dar continuidade às atividades em curso no quadro das parcerias e protocolos de colaboração institucional com entidades públicas (INIAV e DGAV, entre outras) como também aprofundar linhas de trabalho e iniciar novos estudos e ensaios em tecnologias e sistemas de produção e na Na área da Horticultura (em conversão para o Modo de Produção Biológico-MPB) pretende-se, por um lado contribuir para o aumento do conhecimento específico da produção de hortícolas em MPB e, por outro, promover sistemas de produção mais sustentáveis com adoção de práticas agroecológicas de redução do uso e do risco de inputs de síntese.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

Not applicable
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

382,54 thousand €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 43,6 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Coimbra 382,54 thousand € ,
Source AD&C, EMRP
18.09.2024