Information portal on various topics of management of public resources of the Portuguese State

Project sheet

Name

na

Total project amount

169,3 thousand €

Amount paid

63,96 thousand €

Non-refundable funding

169,3 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

01.07.2024

Expected end date

31.03.2026

Dimension

Resilience

Component

Social Intervention

Investment

New Generation of Equipment and Social Intervention

Operation code

07/C03-i01/2023.PPRR-RE-C03-i01-07-000146

Summary

Segundo os Censos 2021 o nrº de residentes no Concelho de Sardoal, é de 3513 habitantes. Em termos de estrutura etária, a população residente apresenta níveis de envelhecimento vincadamente superiores às médias registadas para a região bem como uma tendência muito clara no sentido do aprofundamento desse fenómeno. A população idosa representa 32,4% da população. Grande parte desta população vive isolada geograficamente e socialmente colocando-a numa situação de maior vulnerabilidade e exclusão social.O Índice de Dependência Total, atingiu os 68,6 p.p., um valor bastante elevado, que representa um encargo dos grupos inativos, de facto, o número de crianças/jovens e idosos/as representa 45,46% da população total. Do restante efetivo populacional (19 e os 64 anos), 9,34% subsiste de reformas/pensões.De notar que existem no Sardoal várias famílias em situação de vulnerabilidade social, pobreza e em risco de exclusão social. Tal se verifica pelo elevado número de famílias a beneficiar de apoios sociais. Existem, em 2023, 82 beneficiários/as de Rendimento Social de Reinserção (RSI), 96 beneficiários/as de apoio alimentar, 58 beneficiários/as de Loja Social, 18 beneficiários/as do Programa abem, totalizando 254 pessoas.Tendo em conta que a pandemia COVID-19 e a Guerra na Ucrânia contribuíram para o agravamento das condições socioeconómicas das famílias e das pessoas, especificamente as mais vulneráveis e em maior risco de exclusão social, é crucial o trabalho com estas, numa lógica de proximidade, parceria e cooperação. Saber identificar quem são, onde estão e as condições de vida destas pessoas é fundamental para uma intervenção mais eficaz e uma maior ativação e otimização de respostas e recursos existentes promovendo assim o desenvolvimento social integrado, participado e sustentado do território. Desta forma, torna-se importante realizar um trabalho em rede, potenciando a concertação da atuação de todas as entidades públicas e privadas, estruturas e programas de intervenção locais de forma a combater problemas de pobreza e exclusão social. O Objetivo geral que se pretende atingir com o desenvolvimento deste projeto é reconhecer as pessoas, famílias ou grupos em situação de vulnerabilidade social atendendo às suas expectativas, privações e potencialidades. Para o atingir será realizada uma referenciação em contexto de vida, das pessoas ou das famílias em situação de vulnerabilidade social, fazendo, posteriormente a avaliação social preliminar e prospetiva da situação sociofamiliar, assegurando, assim, se necessário, o seu encaminhamento para a rede dos serviços de atendimento e acompanhamento social dos parceiros. Desta forma será realizada a ativação direta da rede de recursos locais da Rede Social local sempre que existir necessidade de uma intervenção social emergencial.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

100,0
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

169,3 thousand €

Total amount of the project

Percentage of the amount already paid for implementing projects

, 37,8 %,

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Sardoal 169,3 thousand € ,
Source EMRP
23.12.2024