Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

( DES)Porto Requalifica

Total project amount

1,47 million €

Amount paid

0 €

Non-refundable funding

1,47 million €

Loan funding

0 €

Start date

01.01.2021

Expected end date

31.12.2025

Dimension

Resilience

Component

Social Intervention

Investment

Integrated operations in deprived communities in the Metropolitan Areas of Lisbon and Porto

Operation code

04/C03-i06.03/2023.P7759

Summary

A Lei n.º 75/2013, de 12 de setembro, estabelece o regime jurídico das autarquias locais, aprova o estatuto das entidades intermunicipais, estabelece o regime jurídico da transferência de competências do Estado para as autarquias locais e para as entidades intermunicipais e aprova o regime jurídico do associativismo autárquico. Em termos de enquadramento territorial, a cidade do Porto é uma autarquia local, capital da Área Metropolitana do Porto, da Região do Norte e do Distrito do Porto. Situada no estuário do rio Douro, a cidade tem uma área urbana de 41,42 km2 e 213.962 habitantes. O município divide-se em sete freguesias e é limitado a norte pelos municípios de Matosinhos e Maia, a leste pelo município de Gondomar, a sul pelo município de Vila Nova de Gaia e a Oeste pelo Oceano Atlântico. Para além das suas atribuições, funcionamento e competências decorrentes da Lei n.º 75/2013, de 12 de setembro, o Município do Porto enquanto autarquia Local, é dotado de órgãos representativos que visam a prossecução de interesses próprios das populações respetivas, dando corpo a uma visão estratégica quer a nível do desenvolvimento económico, quer a nível do desenvolvimento social e ambiental, em linha com os pressupostos do Desenvolvimento Sustentável, dotando o ecossistema da cidade de bases sólidas que concorrem para a qualidade de vida da população atuando num conjunto de domínios considerados estratégicos, tais como: Ambiente e Transição Climática; Inovação e Transição Digital; Cultura; Economia, Emprego e Empreendedorismo; Turismo e da Internacionalização; Educação; Juventude; Desporto; Saúde e Qualidade de Vida; Habitação Social; Coesão Social. Os setores que o integram, definidos na Estrutura Orgânica do Município do Porto (Despacho n.º 5602/2022 publicado no Diário da República, 2.ª série de 6 de maio de 2022), constituem a base da sustentabilidade, a partir da qual se organizam todas as políticas públicas consideradas estratégicas para a cidade. Concretamente, no que concerne à atuação do Município do Porto e no domínio da Qualidade de Vida, a autarquia do Porto assume um conjunto de atribuições e competências consagradas na sua Estrutura Orgânica, de modo a assegurar a gestão e monitorização de políticas, estratégias, programas, projetos e iniciativas no domínio da saúde, desporto e da qualidade de vida, nomeadamente os referentes à infância, juventude, envelhecimento ativo, bem-estar emocional, psicológico e social e estilos de vida saudáveis. O desporto e a atividade física constituem verdadeiros instrumentos de promoção do bem-estar da população e de estilos de vida saudáveis, com especial incidência no envelhecimento ativo, em pessoas e famílias em situação de vulnerabilidade e exclusão social.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

3,9
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

1,47 million €

Total amount of the project

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Porto 1,47 million € ,
Source AD&C, EMRP
11.09.2024