Jump to main page content
Loading...

Project sheet

Name

IMPLEMENTAÇÃO DO SISTEMA DE INFORMAÇÃO CADASTRAL SIMPLIFICADO EM ALIJÓ

Total project amount

74,87 thousand €

Amount paid

0 €

Non-refundable funding

74,87 thousand €

Loan funding

0 €

Start date

Information unavailable

Expected end date

Information unavailable

Dimension

Resilience

Component

Forests

Investment

Land Registry and Land Use Monitoring System

Operation code

01/C08-i02.04/2023.P5300

Summary

O desconhecimento da informação cadastral, desde os registos ao ordenamento do território, assume especial importância na época de verão, devido aos incêndios, pois impede a identificação dos proprietários de parcelas em risco de arder ou que não cumprem as suas obrigações. Para além do desconhecimento geral sobre os proprietários de prédios, existe ainda a dificuldade em identificar os seus limites até nos casos em que são conhecidos os proprietários. Existe um elevado número de prédios que são conhecidos na matriz, ou seja, são declarados pelos proprietários para efeitos de finanças, mas que nunca foram declarados nos registos. Assim, a implementação de um procedimento de cadastro simplificado através da identificação dos limites das propriedades de forma mais simples, com recurso a ferramentas modernas e intuitivas e a uma rede de balcões próximos da população irá mitigar esta necessidade. A utilização deste sistema irá, também, facilitar a identificação dos proprietários para que estes possam proceder à limpeza das suas propriedades e impedir o alastramento dos incêndios. O município iniciou a implementação deste sistema em 2021, através de uma operação financiada pelo NORTE2020, no entanto a 10 de outubro de 2023, a taxa de execução de matrizes georreferenciadas era de 26% (14.093 matrizes). Esta taxa ficou bastante abaixo das expectativas para a operação, no entanto o Município vê grande importância na aplicação do sistema no território. Portanto, esta candidatura pretende colmatar as dificuldades sentidas anteriormente, através da premente e contínua vontade do reforço e modernização da administração pública, melhorando a eficiência interna do município, melhoria dos serviços públicos disponíveis com a introdução de novas valências internas, reorientação dos serviços para os cidadãos e empresas, desburocratização e simplificação de processos. A operação está organizada em três atividades: Atividade 1 – Assessoria técnica, coordenação da equipa e aquisição de equipamento Atividade 2 - Recolha de dados relativo ao levantamento de prédios rústicos e mistos Atividade 3 - Plano de Comunicação Estão organizadas de modo que os recursos humanos do município disponham das ferramentas necessárias para concluir a implementação do sistema no território e os seus benefícios comecem a ser sentidos em grande escala.

Beneficiaries

Within the scope of the Recovery and Resilience Plan, two types of beneficiaries are responsible for carrying out the projects and using the funding provided. Due to their similar role, the reference to these two types of beneficiaries has been simplified and unified under the term "Beneficiary".
The two types are::
  • Direct Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are part of the Recovery and Resilience Plan that has been negotiated and approved by the European Union;
  • Final Beneficiaries are those whose funding and projects to implement are approved following a selection process through Calls for Applications.

Call for applications

As part of the Call for Applications, submissions are requested to select the projects and final beneficiaries to whom funding will be awarded. Specific selection criteria are defined for each call, which must be reflected in the applications submitted and assessed.

The project is appraised on the basis of its compliance with the selection criteria laid down in the calls for applications, and a final score may be awarded, where applicable.

Final evaluation score

3,3
Important note

The components for calculating the assessment score can be found in the selection criteria document mentioned below.

Selection criteria

The funding selection criteria to which this project and its final beneficiary were subject and its score can be found in detail on the Recuperar Portugal platform.

Beneficiaries

Intermediate beneficiaries

Beneficiaries

Procurement

Beneficiaries representing public entities implement their project by signing one or more contracts with suppliers for goods or services through public procurement procedures.

To ensure and provide the utmost transparency in all these contracts, a list of the contracts that were signed under this project is available here, along with the information available on the Base.Gov platform. Please note that, according to the legislation in force at the time the contract was signed, some exceptions do not require the publication of the contracts signed on this platform, and, therefore, no information is available in such cases.

Geographic distribution

74,87 thousand €

Total amount of the project

Where was the money spent

By county

1 county financed .

  • Alijó 74,87 thousand € ,
Source AD&C, EMRP
18.09.2024